Monday, January 3, 2011

Strategi Syaitan Menjerumuskan Manusia


Sebelum kita mengetahui strategi syaitan menjerumuskan manusia, ada baiknya terlebih dahulu mengetahui Visi dan Misi syaitan. Visi syaitan adalah memperbudakkan manusia dan Misinya adalah membuatkan manusia lupa kepada Alah SWT.

Antaranya sebabnya adalah;

1. Waswasah
Waswasah ertinya membisikkan keraguan pada manusia ketika melakukan kebaikan atau amal soleh. Saat kumandang azan subuh dan tubuh kita masih dililit selimut, terbit dalam fikiran kita, "Nanti lima minit lagi la". Ini adalah waswasah. Kenyataannya bukan lima minit tapi satu jam, akhirnya Solat Subuh terlambat bahkan tidak solat.

2. Tazyin
Tazyin ertinya membungkus kemaksiatan dengan kenikmatan. Segala yang berbau maksiat biasanya terlihat indah, Misalnya, mengapa orang yang bercinta lebih mesra daripada suami-isteri? Jalan-jalan saat bercinta lebih mengesankan daripada setelah menikah. Ini kerana ada unsur tazyin. Bercinta (dgn larangan) itu maksiat, sementara nikah itu ibadah. Maksiat disulami oleh syaitan sehingga terasa lebih indah, nikmat dan mengesankan. Inilah yang disebut strategi tazyin. 

3.Tamanni
Tamanni ertinya memperdaya manusia dengan khayalan dan angan-angan. Pernahkan terbit niat akan Solat Tahajjud saat merebahkan badan di tempat tidur? Namun pada jam tiga saat loceng berbunyi, kita cepat-cepat mematikannya lalu meneruskan tidur.
Pernahkan kita ingin bertaubat? Namun pada saat maksiat ada di depan mata, kita tetap saja melakukannya. Ironinya ini berlangsung berkali-kali. Inilah yang disebut strategi tamanni. 

4. A'dawah
A'dawah ertinya berusaha menanamkan permusuhan. Syaitan berikhtiar menumbuhkan permusuhan di antara manusia. Biasanya permusuhan berawal dari prasangka buruk (su'uz zhan). Supaya manusia bermusuhan, syaitan biasanya menumbuhkan prasangka buruk.Kerana itu waspadalah kalau kita berprasangka buruk pada orang lain, sesungguhnya kita telah terperangkap di dalam strategi syaitan. 

5. Takwif
Takwif ertinya menakut-nakuti. Pernahkah merasa takut miskin kerana menginfakkan sebagian harta, takut disebut si alim kerana datang ke majlis ilmu? Kalau kita pernah merasakannya, inilah strategi takwif.


6. Shaddun
Shaddun ertinya usaha menghalang manusia menjalankan perintah Allah dengan menggunakan berbagai hambatan. Pernahkah anda merasa malas saat mahu melakukan solat, atau mengantuk saat membaca Al Qur'an meskipun sudah cukup tidur? Ini adalah gejala shaddun dari syaitan. 

7. Wa'dun
Wa'dun ertinya janji palsu. Syaitan berusaha memujuk manusia agar mahu mengikutinya dengan memberikan janji-janji yang menggiurkan. Akhirnya manusia mempercayainya. Misalnya, banyak kejadian seorang wanita menyerahkan dirinya pada si lelaki kerana dijanjikan akan dinikahi, namun setelah hamil si lelaki meninggalkannya begitu sahaja. Dia tidak mahu bertanggung jawab. Inilah contoh wa'dun atau janji palsu dari syaitan. 

8. Kaidun
Kaidun ertinya tipu daya. Syaitan berusaha sekuat tenaga memasang sejumlah perangkap agar manusia terjebak. Pernahkah saat diberi tugas, kita berfikir nanti saja mengerjakannya kerana waktu masih panjang? Ternyata setelah dekat waktunya kita mengerjakannya dengan sambil lewa dan tergesa-gesa sehingga hasilnya tidak optimis atau ada kemunginan pada waktu yang ditentukan kerjanya masih lagi tidak selesai. Strategi ini disebut kaidun. 

9. Nisyan
Nisyan ertinya lupa. Sesungguhnya lupa itu adalah hal yang manusiawi atau fitrah. Lupa memang sesuatu hal yang fitrah, tetapi syaitan berusaha agar manusia menjadikan lupa sebagai alasan untuk menutupi tanggungjawab. Pernahkan kita lupa menunaikan janji? lupa solat? Kalau sesekali itu boleh juga disebut fitrah, tetapi kalau sering dilakukan bererti terjebak dengan strategi nisyan.

Demikian ringkasan tentang strategi syaitan. Semoga kita dapat mencermati dan berusaha agar tidak terjebak strategi syaitan laknatullah (syaitan yang dilaknat Allah)

0 comments:

Post a Comment

Aku Wanita....