Monday, March 29, 2010

Sesekali DiUji....

Agak lama tidak menulis, sorang teman ada jugak bertanya...al maklumlah, baru nak mula bertatih setelah sekian lama tidak memegang pena dengan tujuan yang serius dalam bidang penulisan ni. Apa pun, nasihat sahabat-sahabat supaya saya lebih serius di dalam penulisan sangat dihargai. InsyaAllah, tapi saya perlu ambik masa yang agak panjang kot..^_^


Seperti rakan dan sahabat yang lain, minggu-minggu terakhir ni biasalah bagi kebanyakan student. Masa inilah kalut nak menyiapkan assignment yang masih berbaki dan kajian2 lapangan yang sepatutnya sudah lama dilunaskan pada awal semester dulu. Walaupun saya percaya tidak semuanya begitu tapi saya boleh jamin kebanyakannya begitu… =)..



Dalam kekalutan tu, banyak juga ujian yang Allah beri untuk melihat kesabaran dan bagaimana untuk kita semua mengurus masa dan emosi. Dalam satu minggu, demam menyerang dua kali, tapi alhamdulillah sempat juga keluar bersama group untuk kajian lapangan kami di RS. Hari yang ceria walaupun kurang stamina namun saya gagahkan juga untuk bergelak tawa dengan rakan-rakan yang lain. Siap bawa pemandu lagi, tak larat nak memandu jauh2.

Apa pun, inilah masa Allah hendak manguji akan kesabaran dan kecerdikan hamba-hambaNya. Masa ini jugalah kita akan melihat betapa ramainya yang merungut, yang cepat naik marah, yang moody, yang sudah tidak hiraukan tanggungjawab ummah dan sebagainya. Sedih juga bila memikiran hal yang berlaku ini. Saban tahun perkara yang sama akan berlaku. Penyelesaiannya adalah kesedaran kita untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawab kita tanpa lengah. Moga-moga tangan yang menaip ini dapat pengajaran daripadanya. (^_^)

Bila kita berbicara soal kesabaran ni, sering kita kaitkan dengan Rasulullah yang sungguh tabah dan sabar dalam menempuh tiap ujian dan dugaan daripada Allah Ta’ala walaupun perkara itu kadangkala sangat menyakitkan baginda. Acap kali juga kita ungkapkan sabar itu cantik, namun kurang sekali untuk kita ambil manfaat daripada kecantikan itu. Bukankah itu kecantikan semula jadi yang Allah kurnia?



Moga-moga dengan ini, kita semua sentiasa di bawah rahmat Tuhan disamping sentiasa dikurniakan rasa sabar yang mendalam dan hati yang kuat dalam apa jua keadaan dan situasi diri kita. Hati yg ‘Sakit’ + sabar = Natijah yg baik tanpa kita duga masanya (^_^)

1 comments:

nikza March 31, 2010 at 1:38 AM  

ye ke awk demam??? maaf xtau pun..mungkin salah sy sbb x amik tau pasal shbt2..blog zu pun dh lama x ziarah..huhuhu..apa2 pun teruskan usaha cik zu..rindu kt zu..

Post a Comment

Aku Wanita....