Wednesday, November 11, 2009

Matlamat Menghalalkan Cara??

Siri 9

Sulit sekali rasanya aku akan membayangkan bagaimana mungkin kita akan mencapai tujuan mulia dengan menggunakan cara yang salah. Sungguh tujuan yang mulia tidak dapat hidup kecuali dalam hati yang mulia. Lalu bagaimana mungkin hati yang mulia itu akan sanggup menggunakan cara yang salah? Dan lebih jauh dari itu bagaimana mungkin ia menemukan cara yang salah itu?

Ketika kita akan mengharungi telaga berlumpur ketepi sana, pastilah kita akan mencapai pantai dengan berlumuran lumpur pula. Lumpur-lumpur jalanan itu meninggalkan bekas pada kaki kita, dan pada jejak kaki kita. Begitu pula kalau kita menggunakan cara hina, najis-najis itu akan menempel pada ruh kita, akan membekas pada ruh itu dan pada tujuan yang telah kita capai juga.


Sebenarnya cara dalam ukuran ruh, merupakan sebahagian dari tujuan. Dalam alam ruh, tidak ditemukan perbezaan dan pemisahan antara keduanya. Hanya perasaaan manusia sajalah yang tidak akan sanggup menggunakan cara hina untuk mencapai tujuan yang mulia. Dan dengan sendirinya pula ia akan terhindar dari teori “tujuan menghalalkan cara”.


Teori itu merupakan hikmah terbesar bangsa Barat, kerana bangsa Barat itu hidup dengan akalnya, dan dalam keadaan demikianlah ditemukan perbezaan dan pembahagian antara cara dan tujuan.



~teruskan membaca ar-Risalah ila Ukhti Muslimah ^_^

0 comments:

Post a Comment

Aku Wanita....