Tuesday, September 29, 2009

365 Hari Dalam Setahun tu tak Cukup??!


kenapa pelajar selalu gagal ujian/peperiksaan ??

Apabila seorang pelajar ditanya mengapa dia selalu gagal dalam ujiannya, ada segelintir daripada mereka menjawab tidak punya masa yang cukup untuk study. Alasan tidak konkrit langsung! kalau orang lain boleh berjaya, mengapa tidak kita?? tahukah anda dalam setahun hanya terdapat 365 hari? mari kita lihat perkiraan masa yang dilakukan oleh golongan orang yang malas ini!!

(Pelajar yang malas adalah pelajar yang suka mencari alasan! )
Hari Ahad : 52 hari dalam setahun, anda pasti tahu kalau hujung minggu adalah untuk istirehat, relax la..Baki tinggal 313 hari.

Hari Cuti (Kebangsaaan atau Negeri) : tak kurang dari 13 hari cuti setahun. baki hari tinggal 300.

Cuti Semester : Pasti semua siswa akan bercuti dan tidak akan belajar. Biasanya 2 bulan lebih, anggaplah sekitar 60 hari. Baki hanya tinggal 240 hari saja lagi.

TIDUR 8 jam sehari untuk kesihatan : 120 hari terpakai, baki hari tinggal 120.

Tentu kita beribadah kan? Paling tidak 1-2 jam kita beribadah, kita letaklah 25 hari dalam setahun. Baki hari tinggal 95.

BERMAIN yang juga bauk untuk kesegaran dan kesihatan, sekurang-kurangnya memerlukan 1 jam sehari. Terpakai lagi 15 hari. Baki hari tinggal 80.

MAKAN! Paling tidak selama satu hari kita habiskan 2 jam untuk makan/minum, hilang lagi 30 hari. Baki hari tinggal 50.

Jangan lupakan, manusia adalah makhluk sosial, perlu berinteraksi dengan orang lain, kita ambillah 1 jam sehari untuk bersembang, 15 jam terpakai lagi. Baki hari tinggal 35.

Kita pun mungkin sakit ; Sekurang-kurangnya 5 hari dalam setahun, sudah cukup. Baki hari tinggal 30.

Ujian itu sendiri biasanya dilaksanakan selama 2 minggu satu semester. Maknanya, 24 hari sudah digunakan untuk ujian. Baki yang tinggal hanya 6 hari sahaja.

Berekreasi, jalan-jalan, ziarah-menziarahi sekurang-kurangnya 5 hari dalam setahun. Tinggal 1 hari saja lagi.

Satu hari yang baki tu pula HARI LAHIR.. Birthday takkan nak belajar!

Bila "masa" belajar sebenarnya?!!!
Sekadar alasan................

"Sesungguhnya tugas dan tanggungjawab itu telah diamanahkan kepada kita melebihi dari masa yang kita ada! Jadi gunakanlah masa dengan sebaiknya."

0 comments:

Post a Comment

Aku Wanita....