Friday, September 4, 2009

Dari Wanita Untuk Wanita

Alhamdulillah sekali lagi pada minggu ini Allah mengizinkan kami untuk meneruskan kuliah Fiqh Mar'ah yang diadakan pada setiap tengah hari Jumaat. Minggu lalu, untuk kali pertamanya kami mengadakan kuliah ini tidaklah mendapat sambutan yang begitu menggalakkan. Dari permasalahan yang dilihat kerana masa yang dipilih adalah kurang bersesuaian.

Al maklumlah, hari Jumaat...tak ramai yang ada kelas, jika ada pun sekitar jam 1 petang baru mereka keluar. Itu pun hanya beberapa kelas sahaja. Pemerhatian yang dibuat pada minggu lalu berjaya membuatkan kami mengambil beberapa iktibar untuk minggu ini. Disebabkan itulah kami menukar masa dari jam 12.15pm kepada jam 1pm, di mana tempatnya masih lagi sama.

Kehadiran muslimat pada minggu ini agak menggalakkan. Perbincangan yang di bawa oleh Naib Yang Di Pertua PMIUM, Ukhti Fasihah Mohd Pauzi juga amat menarik perhatian. Tajuk Dari Wanita Untuk Wanita dikupas dengan cukup baik oleh pimpinan muslimat tersebut.



Beliau menerangkan bahawa muslimat ini bukan sahaja mengetahui bahawa dia adalah seorang pelajar semata-mata, tetapi perlu mengorak langkah ke depan sebagai seorang mahasiswi muslim dan seorang muslimah yang mengetahui akan hal agamanya.




Beliau juga turut menyarankan kepada mahasiswi yang hadir agar turut sama-sama merealitikan agenda utama yang digagaskan oleh SIGMA sebuah badan Srikandi di bawah GAMIS iaitu dengan
Triple P. Peka Isu, Public Speaking dan juga Public Relation. Pendekatan yang di bawa oleh beliau memperlihatkan bahawa muslimat ini bukan lagi duduk di tampuk lama yang hanya boleh melakukan kerja-kerja asas terutama selepas berkahwin.



Saranan beliau kepada mahasiswi muslim adalah untuk bersama-sama menyampaikan seruan dakwah dan menggunakan sebaik mungkin kemahiran yang ada untuk disampaikan kepada anggota masyarakat. Bukan sahaja tugas ini perlu dilaksanakan oleh golongan pemuda tetapi muslimat perlu mengambil ia sebagai satu keistimewaan yang dikurniakan oleh Allah.

sebahagian mahasiswi yang hadir

Moga inilah wajah-wajah yang bakal menggegarkan bumi
dengan kalimah tauhid!

0 comments:

Post a Comment

Aku Wanita....