Wednesday, April 7, 2010

ADiK RinDuu SaNgaaaT...

6.00 am
Assalamualaikum.......ummi, walid. Adik bangun lewatlah hari ni, kak long dan abang ngah lupa nak kejutkan adik. Adik bangun, pastu adik mandi, lepas mandi adik sembahyang. Hari ni adik tolong kak long buat cekodok pisang. Sedap tau...ummi...


1.30 pm
Ummi, tadi kat sekolah adik jatuh, lutut adik berdarah atpi adik tak nangis. Adik jalan terencot-encot. Masa adik belajar pendidikan Islam tadi, ustazah adik kata kita tak boleh derhaka pada ibu bapa, nanti masuk dalam api neraka. Adik takutlah ummi sebab dulu adik pernah minta walid dukung adik sampai sakit tulang belakang walid. Adik tak nak kena bakar dalam api neraka, panas..............


2.00 pm
Ummi, walid.....adik baru siap sembahyang dengan kak long ngan abang ngah. Masa baca doa tadi abang ngah nangis. Adik kesian tengok abang ngah...........Eh, lupa adik nak bagitau, tadi makan nasi lauk ayam masak warna kuning. Ummi tau tak, hari tu adik yang curi kepak ayam walid, masa ummi masak ayam warna kuning dulu. Ummi jangan bagitau walid tau........




5.00 pm
Walid, adik mintak maaf, adik tak sengaja patahkan kayu golf walid. Adik nak main macam walid main, tapi adik tak reti..........


6.00 pm
Psss....ummi ngan walid nak tau tak, abang ngah tak nak mandi, kak long suruh tapi abang ngah tak nak jugak. Lepas tu.......adik ngan kak long ambik paip, kitorang sembur abang ngah ngan air, pastu...abang ngah kejar adik ngan kak long sampai kak long terjatuh.............


9.00 pm
Walid........ingat tak masa kereta kita kene "tolak" nagn lori dulu? masa tu kita baru balik dari masjid kan......kesian ummi, kaki ummi tersepit, ummi tak boleh keluar, adik tarik tangan ummu tapi tak boleh jugak. Kak long ngan abang ngah naik motor masa tu.. Kaki ummi berdarah, adik cari walid, rupa-rupanya walid walid tidur tepi jalan. Ummi cakap adik nak dapat adik baru masa kat masjid tapi masa adik tarik tangan ummi, ummi cakap adik dah tak boleh nak dapat adik baru. Kaki ummi waktu tu banyak sangat darah. Ummi tak nangis pun, ummi cium adik pastu ummi pun ikut tidur sekali kat situ. Adik puas kejutkan ummi, tapi ummi ngan walid dua-dua tak nak bangun............


10.00 pm
Ummi, walid.....adik rindu sangat kat ummi ngan walid. Dah hampir setahun adik tak main macam dulu ngan ummi dan walid. Kak long cakap kalau adik rindu pada seseorang kena tulis surat. Anang ngah cakap ummi ngan walid duduk sangat jauh sebab tu susah nak balik. Adik harap ummi ngan walid akan bawa adik ikut sekali, mesti seronok..... Esok adik nak suruh kak long poskan surat ni. Abang ngah kata lagi, kalau kita ikhlas tulis surat kita tak payah harapkan balasan. Ini suratkan ke 50 yang adik dah tulis, abang ngah yang bagi alamat ummi ngan walid. Adik tak harap ummi ngan walid balas sebab adik nak jadi orang yang ikhlas............Adik tidur dululah ummi ye..........
assalamualaikum ....Ummi....Walid........
Kepada, 
UMMI dan WALID,
TEMPAT BERMULA DAN BERAKHIR,
DI SISI ALLAH. 

2 comments:

Nur Madihah April 17, 2010 at 11:15 AM  

sedih~ keluar air mata sikit..hihi..

zuraini April 21, 2010 at 7:24 AM  

huhu...adayg lebih sedih dr ni....tp pnjang sgt nk nulis...^_^ apa pun, moga menjadi mnfaat buat kita di sini=)

Post a Comment

Aku Wanita....