Monday, October 5, 2009

NiLAi SeBuAh TaNgiSaN 2..


Salafussoleh menangis walaupun banyak beramal, takut-takut tidak diterima ibadatnya. Kita ketawa walaupun diri kosong daripada amalan. Lupakah kita Nabi pernah bersabda : "Siapa yang berbuat dosa dalam ketawa akan dicampakkan ke neraka dalam keadaan mengangis."


Kita gembira jika apa yang kita idamkan tercapai. Kita menangis kalau yang kita cita-citakan terabai. Nikmat disambut ria, kedudukan menjemput duka. Namun, Allah S.W.T telah berfirman : "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik buat kamu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagi kamu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui." (al-Baqarah: 216)


Menangislah wahai diri, agar senyumanmu banyak di kemudian hari. Kerana engkau belum tahu, nasibmu dihizab kanan atau hizab kiri. Disana, lembaran sejarahmu dibuka satu persatu, menyemarakkan rasa malu berabad-abad lamanya bergantung kepada syafaat Rasulullah yang dikasihi Tuhan. Kenangilah sungai-sungai yang mengalir itu banjiran air mata Nabi Adam yang menangis bertaubat, maka suburlah dan sejahteralah bumi kerana terangkatnya taubat.


Menangislah seperti Saidina Umar yang selalu memukul dirinya dengan berkata : "Kalau semua masuk ke dalam Syurga kecuali seorang, aku takut akulah orang itu."


Menangislah sebagaimana Ummu Sulaim apabila ditanya. "Kenapa engkau menangis?"
"Aku tidak mempunyai anak lagi untuk aku kirimkan ke medan perang." jawabnya.


Menangislah sebagaimana Ghazwan yang tidak sengaja terpandang wanita rupawan. Diharamkan matanya dari memandang ke langit seumur hidup, lalu berkata : "Sesungguhnya engkau mencari kesusahan dengan pandangan itu."


Ibnu Mas'ud berkata : "Seorang yang mengerti al-Quran dikenali waktu malam ketika orang lain tidur dan waktu siangnya ketika orang lain tidak berpuasa, sedihnya ketika orang lain sedang gembira dan tangisnya di waktu orang lain tertawa. Diamnya di waktu orang lain berbicara, khusuknya di waktu orang lain berbangga, seharusnya orang yang mengerti al-Quran itu tenang, lunak dan tidak boleh menjadi seorang yang keras, kejam, lalai, bersuara keras dan marah."


Tanyalah orang soleh mengapa mereka tidak berhibur? :
"Bagaimana hendak bergembira sedangkan mati itu dibelakang kami, kubur itu dihadapan kami, kiamatitu janjian kami, neraka itu memburu kami dan perhentian kami ialah Allah.


Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, matiku adalah untuk Allah S.W.T, Tuhan sekalian alam..


>Moga rintihan kita sering didengariNya...amiin..<

0 comments:

Post a Comment

Aku Wanita....