Wednesday, November 18, 2009

Suara Siswa VS Suara Skype

Alhamdulillah...puas berdoa untuk adik kami sorang ni. Saya bersama beberapa orang rakan (1 kereta) telah bertolak ke angkasapuri pada malam tadi (Selasa) untuk lintas langsung Suara Siswa yang berlangsung selama 1 jam dan ditayangkan di saluran biasa iaitu RTM 1.

Tak ada apa yang nak saya kongsikan di sini sebab saya dengar pun, dah ramai sangat yang komen kat Face Book (FB), mungkin di blog masing2, Friendster dan sebagainya. Jadi apa yang dapat saya simpulkan di sini cuma sedikit perkongsian foto-foto yang kurang sempurna dek kerana ramai sangat yang berebut nak bergambar ^_^ kat pentas suara siswa tu.


 Semasa menunggu di luar studio... 
(sahabat2 syahid pun baru sampai waktu ni..hm pastu terus nk brgmbar ye ^_^ )


  Sebaik saja turun pentas, Syahid dan Sufi (UMP) bertukar2 no phone

Adik2, rakan seperjuangan Syahid (sebatch)
yang hadir memberi sokongan kpd beliau..
Azlina,ruqayyah,hazwani

Akak2 ni pun menyibuk jgk nak bergambar ^_^
(tak jelas, ramai sgt org)


Baru keluar dari studio.. (Rusydan dan Syahid)
Tq Rusydan selamatkan akak dari 'denda' Izzuddin...^_^

Apa pun, diucapkan tahniah kepada Syahid, xpe dik...ini atu permulaan yang cukup baik, kalau nak kata kena improve tu, hari2 pun kita kena improve kan? bagus dah tu.
Cuma mungkin sedikit komentar dari saya sebelum melabuhkan tirai entri ni =)..

Pada saya, panel mungkin sudah bersedia dengan pelbagai lontaran soalan dan 'pekena' moderator pada mereka, namun hujjah dan perbincangan panel di pentas telah dicantas oleh beberapa gangguan (saya kira sebagai gangguan) seperti penggunaan skype dan face Book yang kelihatannya agak kerap pada kali ini.

Ini mungkin pandangan secara peribadi saya untuk suara siswa pada kali ini. Bukanlah tidak ada pandangan penonton dari FB yang diguna sebelum ini tetapi nampaknya kali ini ditambah lagi dengan panggilan yang dibuat melalui Skype. Nampak teknologi itu digunakan dengan semaksimum mungkin, namun pada saya, masa yang hanya 1jam itu sangat mengganggu perbincangan yang sepatutnya lebih didasarkan kepada suara siswa di pentas dan khalayak. Mungkin keterlaluan jika saya katakan seolah2 seperti membuang masa saja menggunakan Skype. Tak salah, tapi jangan terlalu kerap sehingga masa untuk panel sebenar mengeluarkan pandangan dan pendapat diambil begitu saja.

Perbincangan juga nampak kelesuan apabila dari awal2 lagi moderator sudah mengeluarkan kenyataan berkaitan fanatik 'kenegerian' dan 'bola'. Apakah itu saja skop perbincangan yang dapat dikupas oleh seorang mahasiswa? Seorang moderator memainkan peranan yang sangat penting dalam menentukan arah perbincangan sesuatu forum atau diskusi. Nah! malam ini tidak nampak taring mahasiswa dalam mengemukakan hujjah dan pandangan kerana 'alik2 tang tu jgk'. Tak berkembang sangat..

Sungguhpun begitu, saya mengambil hal ini sebagai satu yang positif. Mungkin pihak penganjur ingin membuat satu perubahan baru dalam suara siswa dan tidak membelakangkan komentar2 yang pasti akan ada bertamu di laman mereka dan menimbang semula apa yang telah berlaku. Bukankah kritik membina itu lebih baik?? Mungkin dengan cara ini prestasi Suara Siswa semakin baik dan akan kembali 'berisi' pada masa2 akan datang.. mudah mudahan....sama2 kita realisasikannya ^_^

0 comments:

Post a Comment

Aku Wanita....