Sunday, November 28, 2010

Bina Sikap Positif

"SEMUANYA bergantung pada sikap kita..." itulah ungkapan yang sering kita dengar tatkala seseorang mengalami kesulitan menyesuaikan diri dengan orang lain atau lingkungan. Mungkin kedengarannya agak klise tetapi sebenarnya itu berkaitan sikap yang mempengaruhi kehidupan. Memiliki sikap yang baik akan memberikan banyak perbezaan ketika berdepan pengalaman positif dan negatif. Berikut beberapa sikap yang perlu untuk menjadikan anda positif.

1) Tampil Meyakinkan
Selalunya jika berada bersama seseorang atau suasana yang kurang selesa, kita cenderung untuk pergi dari situ. Itu bukan penyelesaian terbaik kerana sikap itu akan menampilkan sikap yang negatif. Justeru tampil yakin agar anda dapat menunjukkan sikap positif.

2) Gaya Hidup Sihat
Jika anda letih, tidak cukup makan atau tersalah makan, anda akan mudah tersinggung lantas menimbulkan sikap yang negatif.

3) Bangun Pagi
Mulakan hari dengan bangun awal pagi. Bangun awal membuatkan anda tidak terburu-buru dan pasti berada dalam keadaan relaks.

4) Cuba Sesuatu Yang Baru
Jauhkan diri daripada kebosanan dengan mencuba sesuatu yang baru. Umpamanya bersukan atau menulis. Temukan bakat terpendam yang mungkin akan menyenangkan diri anda.

5) Setiap Orang ada Hari-hari Tertentu yg Tidak Menyenangkan
Tidak semua hari akan sempurna bagi kita. Pasti ada hari yang kurang menyenangkan. Jangan takut, hadapinya dengan optimis dan suba baiki keadaan kepada yang lebih baik.

6) Bayar dengan Sikap Positif
Sikap positif akan mempengaruhi anda dalam menjalani kehidupan seharian. Bersopan santun dengan orang lain dan jangan fokus pada diri sendiri sahaja. Percayalah, nanti anda pasti akan menerima sesuatu yang baik daripada orang lain pula.

Dan yang paling penting, dalam sehari jangan lupa untuk MEMBACA AL-QURAN dan muhasabah diri..pasti akan dibantu oleh-Nya ketika kita berada dalam kesulitan dan kesusahan.. selamat beramal. ^_^,,

0 comments:

Post a Comment

Aku Wanita....