Sunday, January 17, 2010

Debaran Yang Terasa....

Puas berselawat dalam hati, minta dihindarkan dari hati yang riak dan bangga walau dengan apa pun keputusan juri. Debaran makin terasa, jantung berdegup kencang menanti keputusan siapakah yang bakal bergelar Ratu / Miss / Johan pertandingan Pesona Muslimah Timur Tengah anjuran Persatuan Mahasiswa Kelantan (PMKUM) malam tadi. Muka tetap maintain dalam senyuman sambil melihat reaksi para juri dan penonton yang pelbagai.
Degupan kencang jantungku terhenti apabila nombor 9 yang tersemat di bajuku diseru oleh pengacara majlis. 

Alhamdulillah! itu saja ungkapan yang dapat kuungkapkan. Ku pandang wajah teman2 yang datang memberi sokongan dan semangat, mereka angguk sambil tersenyum manis menandakan benarlah nombor yang disebut itu milikku. Alhamdulillah, moga kemenangan ini untuk Islam.....cuba ku sebut ulang2 kali di dalam hati kerana bimbang terselit niat dan tujuan lain di dalam hati..


 Al maklumlah, peserta lain pun tidak kurang hebatnya, ada yang petah berkata2 dan ada yang menyanyi dengan suara yang sedap sebagai persembahan peribadi. Saya yang memang sudah prepair dengan sajak pun terpaksa mereka sendiri sajak tatkala berdiri di hadapan penonton, semua lupa dan tak terkeluar pun apa yang dah dihafal. Takut dan berdebar itu fitrah manusia apabila hendak berhadapan dengan orang ramai, saya juga tidak terlepas, tapi saya usaha juga untuk bersahaja dan 'bersama' penonton pada malam tersebut. Hasilnya alahamdulillah..balik2 terus mesej org tersayang (yg bestnye, abah dah tido pun boleh balas mesej sy lagi. terharu!)


Saat kepala ditundukkan untuk di sarungkan mahkota ratu muslimah, sekali lagi hati menjadi resah. Masakan tidak! Saya harus membawa agenda yang lebih besar selepas ini. Tambahan lagi, komen2 bernas dari juri membuatkan saya rasa tersentak dan tersuntik dengan sesuatu yang dirasakan amat berat tuk dipikul. Rasanya bahu ini tak mampu memikulnya sendirian..


               to tasya: ni je gmbr yg ada, yg lain semua kat org

"Kamu adalah ikon muslimah sekarang, dan kamu harus polish diri kamu lagi untuk membawa rakan2 muslimah yang lain"
Rasa macam kene hempap dengan batu besar bila menerima pelbagai nasihat dan semangat dari 3 orang juri yang pada saya memang berkredibiliti dan berkarisma selaku seorang muslimah yang ideal masakini. Saya sangat mengagumi mereka. Saya hanya angguk dan tersenyum, namun di dalam hati ini hanya Tuhan yang tahu betapa rasa berat sehingga terbongkok2 hendak membawa amanah tersebut.


Doa saya, mudah mudahan kemenangan ini menjadi salah satu dari kebaikan dan kelebihan untuk Islam. Meskipun disandarkan pada diri saya, namun hasilnya kelak adalah untuk Islam. Doa saya juga, mudah mudahan hasilnya ini bakal menjadi wasilah buat saya menggapai redha Allah yang sentiasa memberi rahmat dan kasih sayangNYA pada saya. Jika bukan kerana DIA, tentu saya tidak dapat membuat yang terbaik untuk Islam.


Apa pun, diucapkan berbanyak terima kasih kepada pihak tajaan jubah ABAYA, kepada pihak penganjur PMKUM, kepada para juri, kepada kak Effa yang jadi perunding imej saya dan belikan makanan serta hadiahkan rantai pada saya...(hu2 tah bila nak pakai rantai panjang dan cantik macam tu ^_^ ). Terima kasih juga pada kak Khatimah yang mekup kan saya, (nanti saya tempah akak lagi ye..=), kepada kak Fasihah dan Kak Ierah juga terima kasih kerana sudi datang dan memberi sokongan dan semangat pada saya serta tak penat menunggu sehingga habis. Kepada Najwa, memang tersuntik sedikit semangat tengok nti datang=), Rakan sekelas, Husna Mustafa, Izzati....terima kasih banyak, kalian senyum pun dah beri semangat. Akhirnya terima kasih juga buat kakak wartawan ANIS yang sudi datang dan menemuramah saya serta rakan2 yang mempunyai komitmen lain yang sentiasa doakan saya..Barakallahufikum!


Kepada rakan2 peserta yang lain, kita semua harus mengambil ingatan dan pesanan daripada para juri. Ini bukanlah langkah terakhir kita, tapi ini adalah semangat buat kita untuk bawa muslimah keperingkat yang lebih ideal. Doakan moga usaha kita bukan sekadar diatas pentas yang bersprestij, tapi perlu kita sertakan ianya di medan..insyaAllah. gembira bertemu kalian, kita berlaian kos, berlainan fakulti, berlainan negeri, tapi serasa serasi bersama kalian walaupun sebentar.

STRIVE FOR ISLAM!!
Allahu'alam...nantikan Majalah ANIS keluaran bulan MAC..^_^
special:- Thanks mak&abah!

2 comments:

nikza January 17, 2010 at 7:21 AM  

tahniah cik zu...semoga awk sentiasa sukses dalam segala apa yg diceburi..maaf x perg tengok pun..huhuhu

RaJa UmIr YaShA January 28, 2010 at 2:19 AM  

salam..boleh tak nak maklumat lengkap tntg program ap yg diadakan pd malam tu??syukran..menarik bunyinya~ =) semoga Allah redha~

Post a Comment

Aku Wanita....