Friday, October 23, 2009

Mengakui yang Ghaib sama dengan Menghormati Akal

  Siri 7
Menyerah mutlak kepada kekuatan ghaib adalah berbahaya sekali, kerana hal ini boleh menjerumuskan kita kepada khurafat dan merubah kehidupan ini menjadi khayalan besar. Namun, memungkirinya secara mutlak, juga tidak kurang bahayanya kerana ia menutup semua pintu yang ghaib, dan memungkiri semua yang tidak boleh dilihat. Padahal ini bukan disebabkan apa-apa, kecuali kerana kekuatan yang ghaib tersebut dalam saat-saat tertentu dari kehidupan kita, jauh lebih besar dari kesedaran manusia.

Dan dengan sendirinya mengecilkan erti kehidupan dari alam ini –jarak, kekuatan, dan juga nilainya, semuanya dibatasi oleh batasan-batasan yang diketahui saja, padahal hingga detik ini apabila hal-hal yang bisa diinderakan tersebut diukur dengan kebesaran alam raya ini- sangat kecil, sangat kecil.


Sesungguhnya kehidupan manusia di permukaan bumi ini adalah rangkaian dari kelemahan-kelemahan dalam menyedari kekuatan semulajadi, atau merupakan untaian kekuatan dalam menyedari kekuatan semulajadi, setiap kali ia meningkat dewasa dan maju selangkah ke hadapan dalam perjalanannya yang panjang.


Sesungguhnya kekuatan manusia dari waktu ke waktu, dalam memahami salah satu kekuatan alam yang semula tidak diketahuinya sejak ia berada diatas jangkauan pemahamannya pada waktu tertentu, sudah cukup untuk bisa membuka mata hatinya, bahawa disana masih terdapat banyak kekuatan lainnya yang masih belum dapat dijangkau oleh pemahamannya kerana ia masih dalam tahap percubaan. 


Adalah suatu penghormatan terhadap akal kemanusiaan itu sendiri, apabila kita menaruh terhadap yang ghaib dalam kehidupan kita, bukan untuk memasrahkan kehidupan kita kepadanya seperti halnya orang–orang yang hanyut terbawa oleh khayal dan khurafat, namun supaya kita sentiasa merasakan keagungan alam ini sesuai dengan hakikatnya, dan supaya kita mengenali kedudukan diri kita dalam alam raya ini. 

Hal itu tentu akan membuka kesempatan kepada semangat kemanusiaan mengungkapkan banyak kekuatan untuk diketahui, untuk diresapi dengan berbagai jaringan yang mengikat kita dengan alam raya itu dari ke dalam batin kita, hal mana tentu lebih besar dan lebih dalam dari semua yang kita capai dengan akal kita hingga hari ini. Buktinya, kita setiap hari masih saja menemukan hal-hal baru yang semula ghaib bagi kita, dan kita hingga saat ini masih hidup.


p/s: Dialu-alukan pada sesiapa yg mahu terangkan risalah di atas dengan lebih lanjut... boleh letak komen di bawah. terima kasih.

0 comments:

Post a Comment

Aku Wanita....