Monday, October 12, 2009

Tumbuhkan Cinta agar Tenteram


Siri 4...

Apabila benih-benih cinta, kasih sayang dan kebajikan, sudah mulai bersemi dalam diri kita, samalah dengan kita membebaskan diri dari berbagai beban dan macam-macam penderitaan. Kita tidak perlu lagi menjilat-jilat atau merendah-rendah, kerana pada saat itu kita benar-benar melakukan suatu kejujuran dan keikhlasan, karena kita ingin menggali perbendaharaan kebajikan yang tersimpan dalam jiwa mereka dan menemukan ciri-ciri kebaikan yang tersembunyi dalam lubuk hati mereka. 

Apabila kita memuji dan mengungkapkan mutu manikam kebajikan yang tersimpan dalam lubuk hati mereka, dan semua itu kita lakukan dengan penuh kejujuran. Dan memanglah tidak seorang manusia pun yang layak mendapat pujian. Akan tetapi kita tidak akan melihatnya, kecuali apabila bibit-bibit cinta sudah bersemi dalam lubuk hati kita. Begitu juga kita tidak perlu lagi memaksa diri menanggung duka kerana olah mereka, dan bahkan tidak usah menanggung beban kesabaran atas kesalahan dan kealpaan mereka. Kita bertekad akan menaburkan rasa kasih sayang pada titik-titik lemah mereka, tanpa sedikitpun terselit niat mengungkit dan menghakiminya, hanya apabila benih-benih cinta sudah bersemi dalam jiwa kita. 

Dalam keadaan demikian, kita tidak akan membebani diri kita dengan lelahnya kedengkian terhadap mereka, atau dengan beban pengawasan kepada mereka. Sebenarnya kita dengki kepada orang lain, kerana benih-benih kebajikan tidak tumbuh dengan baik dan sempurna dalam jiwa kita, dan kita selalu khuatir terhadap mereka, kerana unsur kepercayaan dalam kebajikan masih kurang dalam lubuk hati kita.

Betapa besar ketenangan, kesenangan dan kebahagiaan yang kita berikan kepada  diri kita, ketika kita memberikan kasih sayang, cinta dan kepercayaan kita kepada orang lain, ketika bibit-bibit cinta, kasih sayang akan kebajikan tumbuh dengan suburnya dalam jiwa kita.

0 comments:

Post a Comment

Aku Wanita....